skip to Main Content
DOCUMENTS DE L'ESCOLA
taca
El projecte educatiu

Funció i finalitat de la institució escolar a inicis del segle XXI
Quina és la finalitat de la institució escolar a inicis de segle XXI? O dit d’una altra manera, per què els infants han d’anar a escola avui en dia?
Els nens i les nenes han d’anar a l’escola per aprendre. Però aprendre què? Què pot aprendre un infant que va a l’escola que no aprèn un infant que no hi va? Fonamentalment a escola hi pot prendre dues coses: a sortir d’ell mateix, és a dir a conviure, a relacionar-se amb els altres, i a valorar i estimar el món del coneixement, a més sabem que una cosa és indestriable d’una altra. Un infant doncs, va a escola a prendre distància.

Valors
L’escola La Llacuna del Poblenou vol educar els infants perquè esdevinguin persones responsablement lliures. Aquests dos conceptes, responsabilitat i llibertat, entenem que són indestriables l’un de l’altre.

Coneixement
L’escola cal que faciliti contextos culturalment rics, l’escola és doncs un lloc de cultura entesa com un sistema de concepcions simbòliques a través de les quals les persones es comuniquen, perpetuen i desenvolupen el coneixement sobre les actituds que permeten donar sentit al món i fer-lo comprensible.

El sentit de comunitat
Ens eduquem en l’altre i amb l’altre. Gràcies al reconeixement concret de cadascuna de les persones es pot construir una comunitat que precisament permet transcendir la dimensió personal per tal de poder adquirir una dimensió col•lectiva.

El repte intel•lectual i el conflicte com a font d’aprenentatge
Aprendre demana entrar en conflicte i superar-lo. L’aprenentatge és sempre la superació d’una crisi. Un aprenentatge que tingui valor de continuïtat per a una persona vol dir que aquesta s’ha formulat preguntes que li són importants i que ha mobilitzat tot el seu ésser per trobar possibles respostes. Aquest procés no és senzill, fa entrar en conflicte sabers antics i sabers nous per a poder construir un nou coneixement. A La Llacuna del Poblenou volem crear aquells espais de seguretat intel•lectual i emocional per tal que els infants puguin viure reptes intel•lectuals que els empenyin a crear coneixement, alhora volem potenciar contextos per a crear aquest reptes.

La interpretació de la realitat
Volem que els nostres alumnes esdevinguin “autors”, ens referim amb això que educar vol dir també, ajudar a construir una mirada atenta, amb intenció, a la realitat que ens envolta. El que ha de fer l’escola és ajudar a interpretar el món, ensenyar a llegir en el sentit més profund del terme. Per això cal el domini de determinades destreses intel•lectuals i cognitives alhora que una disposició d’ànim, una actitud envers el saber i l’entorn.

L’atenció a cadascuna de les persones

Cada persona és única, irrepetible, circumstancial i a La Llacuna volem que cadascuna de les persones de l’escola sigui reconeguda no pel que fa, sinó per ser qui és.

taca
Pla anual

El curs 2017-2018 és el 13è curs de funcionament de l’escola i el 9è que l’actual projecte està en funcionament. Aquest curs, a més a més de la mobilitat habitual de la plantilla durant tots els cursos (2-3 mestres), el comencem amb incorporacions de molts mestres nous ja que 9 mestres dels que van començar el projecte o bé no hi són a l’escola per endegar d’altres projectes professionals o bé tenen baixes de llarga durada. Aquesta situació ens planteja la necessitat de compartir el projecte amb els nous membres del claustre i continuar vetllant per garantir la sostenibilitat del projecte actual. Tanmateix i un curs més, cal aprofundir en aquells aspectes que defineixen el projecte i fer-los extensius a la comunitat educativa. De la mateixa manera la participació en xarxes educatives (Escola Nova 21 com a centre impulsor, Xarxa d’escoles que aprenen, AEX,…) fonamenten i donen sentit a la tasca educativa de l’Escola.

Per últim cal no oblidar el context econòmic, polític i social, el qual no afavoreix el funcionament que desitjaríem per a l’escola pública. És per això que els esforços i els recursos aniran encaminats a garantir l’atenció als infants a les aules, a continuar treballant per la creació d’una comunitat educativa que cregui en ella mateixa a fi de donar un servei educatiu de qualitat. L’aplicació de la LOMCE, que més enllà de qüestions lingüístiques considerem que és un retrocés important en la manera d’entendre l’escola i l’educació, per la qual cosa intentarem que ens afecti el mínim possible.

Back To Top